FAQ
Odpovídáme na nejčastější otázky, které každý den slýcháme. Jsme první z našeho okolí s elektromobilem, proto jsme dali dohromady tento web, abychom zodpověděli otázky nejen našim přátelům.
Každé z následujících témat je složitější a budeme se mu věnovat v samostatných článcích. Zde se budeme věnovat krátkým obecným odpovědím pro rychlou orientaci ve světě elektromobility. Nenašli jste odpověď na otázku, kterou hledáte? Napište nám na [email protected] a my ji doplníme. 😊
Je elektromobilita pro každého?
Určitě ne. Každý dopravní prostředek se hodí na jiný účel. Elektromobily excelují v každodením ježdění po městě. Pokud najedete denně pod 250 kilometrů a bydlíte v rodinném domě, je elektromobilita právě pro vás.
Jaký je náš politický názor na EV?
Nejsme zastánci čiště elektrického provozu pro všechna auta. Se spalovacími auty jme jezdili celý život. Máme rádi elektromobilitu kvůli výhodám, které nám přináší v podmínkách a pro naše potřeby. Úplný zákaz vozů se spalovacím motorem nepodporujeme a myslíme si, že se v dohledných 20 letech nestane.
Je elektormobil drahý?
Vždy záleží na Vašem rozpočtu. Pokud sháníte automobil z druhé ruky do 300 tisíc, tak elektromobil není vhodná volba. Pokud takový seženete, bude mít hodně za sebou a nenabídne výhody moderních elektromobilů. Vývoj jde opravdu rychle dopředu. Od 500 tisíc se již dá sehnat dobrý ojetý elektromobil. V této cenovce ale pořád najdete mnoho konkurenceschopných vozů se spalovacím motorem. Pokud se ale podíváme na nové vozy, tak se jejich cena pohybuje kolem 1 milionu, což se skoro vždy vyrovná stejně vybaveným vozům střední třídy se spalovacím motorem. V tomto segmentu je cena vyrovnaná.
Mám se bát degradace baterie?
Je pravdou, že každá baterie degraduje. Ať už v autě nebo spotřební elektronice. Obavát se ale nemusíte. Degradace je v prvních 100 000 kilometrech nejvýraznější, ale následně zpomaluje. Obvyklá degradace u vozů s nájezdem 100 000 km je 5-10 %. S nájezdem 200 000 km 10-15 % a při 300 000 km 15-20 %. Záleží na tom, jak se k baterii choval předchozí majitel a jak se k ní chováte vy. Navíc automobilky dávají standardně záruku 8-10 let na baterie, abyste se nemuseli bát. Více o degradaci baterií naleznete v našem článku.
Co ovlivňuje degradaci baterie?
Pokud se budeme bavit o nejrozšířenějším druhu baterií v elektromobilech, tedy NCA, jejich degradaci nelze zastavit, ale můžete ji hodně ovlivnit. Vybíjení hluboko pod 20 % nebo naopak nabíjení přes 80 % baterii nesvědčí. Stejně tak extrémní teploty a časté nabíjení na DC rychlonabíječkách. Při obvyklém denním ježdění a nabíjení doma do 80 %, uděláte baterce nejlepší službu.
Dá se baterie vyměnit?
Ano, dá se dokonce vyměnit i třeba jenom jeden blok. Záleží na výrobci. Cena nové baterie je někde kolem 200 000 Kč za novou a 150 000 Kč za repasovanou (plus práce). Opět ale záleží na výrobci, kapacitě baterie, dostupnosti náhradního dílu apod.
Je elektromobil bezúdržbový?
Není. Mylně se často uvádí, že elektromobil znamená konec se servisem. Není tomu tak. Je pravdou, že v elektromobilu je razantně méně komponent, co se může pokazit. Pravidelný servis je snazší a levnější. Doporučuje se měnit kabinový filtr, stěrače, brzdová kapalina a logicky pneumatiky. Stejně tak podvozkové části vozu podléhají opotřebování a je potřeba jim věnovat pozornost stejně jako u aut se spalovacím motorem. Obecně tedy platí, že elektromobil servis potřebuje, ale je méně náročný.
Kolik stojí nabíjení a jaká je cena za 1 km?
Záleží na vašich možnostech. Pokud nabíjíte doma na noční proud, vyjde vás 1 kWh na 4-5 korun. V takovém případě jezdíte za 50-80 haléřů za kilometr podle spotřeby vozu. Na veřejných AC nabíječkách se cena pohybuje kolem 8 korun. Jezdíte tedy za dvojnásobek. Což je pořád nádherných 1,50 Kč za kilometr. Rychlonabíječky pak stojí od 10 do 18 korun za kWh. V takových případech je cena za kilometr stejná nebo vyšší než u spalovacího motoru. Pokud máte možnost nabíjet doma a rychlonabíječku použijete 2x do roka na dovolených, tak to nemá smysl ani počítat. Navíc každé auto "žere" jinak a do spotřeby vstupuje hromada proměnných, takže se těžko porovnává a určuje přesná cena za km.
Hoří elektromobil?
Ano hoří, stejně jako každý vůz a každá hořlavá látka na naší planetě. Podle švédského výzkumu je 20x menší pravděpodovnost vzplanutí elektromobilu než vozu se spalovacím motorem. Dle australského výzkumu je dokonce 80x menší pravděpodobnost.
Je Tesla jediný použitelný elektromobil?
Rozhodně ne. Výhoda Tesly je, že je to značka zaměřená čistě na elektromobily, její technologický náskok oproti konkurenci je značný a v poměru cena/výkon exceluje. Na druhou stranu najdeme na trhu hodně dobrých elektromobilů od koncernových značek nebo od těch asijských s především lepším konstrukčním řešením a pohodlím. Očekáváme, že například Škoda Enyaq a Elroq budou dlouhodobě bestsellery.
Jaké nevýhody má elektromobil?
Na první pohled má elektromobil samé výhody. Ať už to jsou servisní intervaly, absence dílů jako jsou převodovka, spojka, rozvody, motorový olej, DPF atd. Nevýhodou je vyšší pořizovací cena na sekundárním trhu, u některých modelů dojezd a dostupnost servisu u některých značek. Další nevýhodou je dostupnost nabíjecích stanic na východ od naší republiky.
Vybije se elektromobil v zácpě na dálnici?
To je jeden z velkých mýtů, které kolují na internetu. Pokud uváznete v zácpě v zimě a budete si topit, tak moderní elektromobil s tepelným čerpadlem by o 10 % energie v baterii přišel za 8 hodin.